21 maj 2009

Åter på jobbet


ENGELSKA KANALEN, 2009-05-21, 15:10 svensk tid

Innan påmönstringen befann jag ju mig i Malmö, närmare bestämt hemma hos Emma. Skåne bjöd på fantastiskt solsken och eftersom vi spenderade dagarna att turista i stan så blev vi båda tämligen solbrända. Mitt ansikte antog en rödaktig färg efter första dagen på cykel i området kring Västra hamnen, Malmöhus och i city. Vi passade även på att hyra en trampbåt en timma och paddlade runt i kanalen i solgasset. Mycket trevligt.

I går morse tog jag mig medelst taxi till Malmö centralstation för att kliva på tåget till Kastrup. Där sammanstrålade jag med kapten Mats, styrman Martin och båsen Sven-Erik. Vi flög till Bryssel via Frankfurt och på plats där mötte repen Micke, chiefen Kurt och maskinisten Nicklas upp också. Vi packade in oss i en väntande minibuss som skulle ta oss till båten i Terneuzen där hon låg och bara väntade på sin nya besättning. Vägarbeten skapade långa köer så bilresan tog lite längre tid än beräknat och varmt var det så det var skönt att komma fram till TransFighter.

Väl ombord hann vi kasta i oss lite middag för att sen lyfta akterrampen, lägga av trossarna och avgå mot Baie Comeau i Canada. Vid lotsbytet på Vlissingens redd kom en kompassjusterare ombord för att justera vår magnetkompass. Detta innebär att man gör ett par rundsvängningar för att konstatera deviationen på olika kurser och kan sedan agera utefter det. Vi släppte lots vid midnatt och det behöver kanske inte förklaras att det var skönt att krypa ner i bingen efter en lång dag på resande fot.

När jag slog upp korpgluggarna i morse strålade solen och vi har haft en lugn och behaglig dag i Engelska kanalen. Vi hade passerat Dover strax innan jag kom upp på bryggan vid 8-tiden så de vita klipporna skymtade i soldiset. Vackert! Dagen i övrigt att gått åt till att läsa ikapp vad som hänt under ledigheten samt deltagit i en kombinerad brand- och livbåtsövning. När man bytt så stor del av besättningen som vi nu gjorde i Holland säger regelverket att en brandövning och livbåtsmönstring måste ske inom 24 timmar efter besättningsbytet.

1 kommentar:

  1. Hej Pontus,
    det var förståndigt att få kompassplatsen justerad. Elektroniken har sina nycker och the USCG är noga. Kompassen justeras av auktoriserad verkstad och det står på certifikatet - en detalj i det stora hela.
    Bodilsgatan önskar er alla en trevlig passage till andra sidan.

    SvaraRadera