19 juni 2010

Lördag i sjön

En av de många ensliga fyrar som kantar St Lawrence-floden
Foto: Pontus Jönsson
ST LAWRENCE-VIKEN, CANADA
2010-06-19, kl 18:40 svensk tid


Igår tog vi ombord den kvarvarande lasten i Pointe au Pic och kunde vid 20-tiden skeppstid lämna kaj. Vi har fortfarande lite utrymme kvar att fylla upp i fartyget och det kommer vi att göra i Corner Brook, Newfoundland. Vi har forcerat fram i hiskeliga hastigheter under natten och morgonen och lugnar snart ner tempot för att anpassa farten till ankomst lots i morgon bitti. Stuveriet kommer sedan förmodligen behöva hela dagen och en bit in på natten/tidig måndag morgon innan de är klara och vi kan lämna för Europa.

Idag är det lördag och efter det sedvanliga smörgåsbordet förrättades en livbåtsmönstring, något som måste göras varje månad. Nu när generalalarmet tystnat och lugnet åter lagt sig i båten tänkte jag "sätta mig på ryggen" några timmar innan middagen.

2 kommentarer:

  1. Hej Pontus.

    Jag följer din blogg och "i kölvattnet" även dina resor via Marine Traffic och AIS;en. Undrar dock varför ni inte alltid syns när ni ligger i hamn? Är det bestämmelser i USA t.ex. om att inte visa hur många och vilka som ligger inne? Vem ombord förser AIS med uppgifter som destination o.s.v?

    Tack för en intressant och lärorik blogg, fortsätt gärna.

    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan! Kul att du gillar bloggen!

    Vad gäller AIS:en så finns mig veterligen inga begränsningar ens från USA's sida för hur mycket som får visas på sidor som Marinetraffic. Däremot är den sidan beroende av att det finns AIS-antenner länkade till systemet och det är långt ifrån heltäckande.

    Det är styrman eller befälhavare som vid avgången ser till att AIS-informationen är up to date.

    //Pontus

    SvaraRadera