03 juli 2010

Pilot onboard

Arkivbild från besöket i Santander
Foto: Pontus Jönsson
NE GOODWIN, THAMES ESTUARY, UK
2010-07-03, kl 12:00 svensk tid


Lossningen i Rouen gick snabbt och smidigt men efter att vi var utlossade tvingades vi vänta lite drygt 5 timmar på rätt tidvatten för avgång. Så hela min vakt igår var i sällskap med fransk lots. På vägen upp mot Rouen passerar man en kabelfabrik vid den lilla byn Le Trait. Där ståtar vanligtvis en gigantisk, amerikanskbyggd, kran som används för att lasta de stora kabelrullarna ombord på diverse tyngdlyftningsfartyg som frekventerar kajen. Så gjorde det även den här gången...åtminstone på resan upp till Rouen. På vägen ut berättade lotsen att senare samma kväll som vi passerade hade den förhållandevis nya kranen kollapsat och även skadat fartyget som låg och lastade. Mycket riktigt, när vi passerade Le Trait var kranen ihoppfälld som en campingstol. No good! Tyvärr var det så mörkt så någon bild kunde inte tas.

På min vakt nu på förmiddagen passerade vid Dovers vita klippor och även 3 stycken småbåtar som eskorterade varsin "Cross Channel Swimmer". Det vill säga några engelska dårar som inte hittade någon vettigare lördagsysselsättning än att simma över till Frankrike. Till på köpet tvärs över en av världens mest trafikerade farleder. Nu hade jag glömt kameran i hytten så inte heller detta kunde jag föreviga. Därav den några dagar gamla bilden från Santander ovan.

Vid 12.30 tar vi ombord lotsen för Northfleet och hoppas kunna knyta fast framåt middagen. Stuveriet drar igång imorgon bitti så det blir en ledig kväll vid Themsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar