25 september 2010

Tiden som elev

Eftersom jag nyligen stötte på min gamle handledare Janne från Skagern i och med att han kom och löste av mig på Fighter så tänkte jag "presentera" de fyra fartyg som jag var elev ombord i under tiden jag gick på Sjöfartshögskolan i Kalmar.

M/S MADZY - Rederi AB Donsötank



Här spenderade jag min första praktikperiod på 4 månader hösten/vintern 2000. Jag mönstrade på i Storugns på Gotland och första resan gick till Raahe (Brahestad) i Finland vill jag minnas. Detta 143 meter långa och 18,5 meter breda fartyg, som lastade knappa 11 000 ton, gick mestadels mellan Bottenviken och Kalkstens-Hawaii (Gotland). Ibland blev det en tvärresa mellan Raahe och Luleå och strax innan jag mönstrade av blev det en sväng till Polen och Ryssland. Madzy finns inte längre kvar i den svenska handelsflottan utan såldes till italienare 2008.

M/S CORNER BROOK - Gorthon Lines



Andra praktikperioden startade 4 januari 2002 när jag mönstrade på Corner Brook i Philadelphia. Under mina fyra månader ombord hann vi med resor både ner till Karibien, över Atlanten till Europa och ner längs USA's ostkust. Detta var också min första kontakt med papperslaster vilket jag som bekant numera har ganska god erfarenhet av eftersom jag efter examen fick anställning i Gorthon (numera TransAtlantic). Den här damen mätte 136 meter på längden, 18,6 meter på bredden och hade en dödvikt på 7 650 ton. Corner Brook var det enda av mina praktikbåtar som inte hade svensk flagg utan det stod Hamilton i häcken på henne och Bermudas flagga vajade i aktern. Hon har nu gått till de sällare jaktmarkerna efter maskinrumsbrand.

M/T OMEGA AF DONSÖ - Donsö Bunkerservice AB


Den tredje praktikperioden var uppdelad på två fartyg och i augusti 2003 mönstrade jag på det första av dessa två i Piteås uthamn Haraholmen. Därefter blev det två månader med intensivt fraktande av oljeprodukter i Östersjön. Längsta resan gick till Köpenhamn och alla resor utgick från Porvoo (Borgå) där Neste, som chartrade Omega, har ett stort raffinaderi. En hel hoper hamnar längs den svenska och finska kusten hann vi med. Här ombord träffade jag också Kubben som var reparatör och numera är reparatör på TransFighter. Omega var 141 meter lång, 21 meter bred och på 11 538 ton dödvikt. Inte heller Omega kan man möta i våra farvatten eftersom hon såldes för ett par år sedan och seglar enligt senaste uppgifter i Karibien.

M/S SKAGERN - Ahlmark Lines


Mitt sista praktikfartyg var Ahlmarks Skagern som jag mönstrade på i oktober 2003 för 2 månader som elev. Skelleftehamn var påmönstringshamn som jag då fick återse för första gången sedan tiden som värnpliktig matros på isbrytaren Oden. På Skagern var alltså min nuvarande avlösare, Janne, överstyrman. Jag seglade dock större delen av praktiktiden med den tjeckiske överstyrman som var Jannes avlösare. Vi gick mestadels med sågat virke från Norrlandskusten till England även om vi också hann med en avstickare till Rönne för att lasta sand till Rönnskärsverken, Skelleftehamn. Efter en kollision i tät dimma på Humber River lämnade hon Ahlmarks trafik 2006. Skagern var 106 meter lång, 18 meter bred och på 6 021 ton dödvikt.

2 kommentarer:

  1. Tack för en mycket trevlig blogg

    SvaraRadera
  2. M/S Madzy kmr man ihåg. Fina tider. 70-tals vibbar med tanke på alla träpaneler som man gick förbi. hehehehe.. skämt å sido. hade min sjökocks praktik på Madzy under HT 2006. Minne för livet.

    SvaraRadera