19 september 2011

Kuriosa: Maskinavdelningen

2:e Fartygsingenjör Elvin i arbete med 3:ans hjälpkärra
Foto: Pontus Jönsson

ENGELSKA KANALEN
2011-09-19, kl 13:00 svensk tid (12:00 lokal tid)



Då har den här Atlantöverfarten kommit till sitt slut genom att vi tidigt i morse passerade Bishop Rock och därmed glider in i Engelska kanalen. Det har varit mycket bra väder på resan och vi ser nu fram emot en passage uppför Seine i dagsljus imorgon eftermiddag.

Jag har inte alltför många ärenden ner till maskinrummet men det finns några grejer som en Överstyrman behöver göra där nere också. Till exempel manövrera ballastventiler när datorstyrningen via vårat ABB-system av någon anledning fallerar. Det finns också två stycken primer-pumpar till ballastsystemet som ger lite mer sug i ballastlinorna vid länsning, dessa brukar jag också sköta.

Babords huvudmaskin
Foto: Pontus Jönsson
Nere i "gruvan" står två stycken Wärtsilä 46:or som ger vardera 6 300 kW. Totalt alltså nästan 17 000 hästkrafter. Dessa båda maskiner är kopplade till en växel som i sin tur för ut kraften på propelleraxeln. Vi har alltså två maskiner men bara en propeller. Till propelleraxeln är det också kopplat en axelgenerator som ensam levererar ström till fartyget under sjöresorna. När axeln inte snurrar kan den således inte heller generera någon ström så när vi ligger till kaj får vi lyse genom 3 stycken hjälpmaskiners försorg.

Vi har fyra stora bränsletankar (eller bunkertankar som det heter på vårt språk) som rymmer cirka 1 700 ton tjockolja och några mindre tankar för diesel. Det kan behövas eftersom den här damen sörplar i sig så mycket som 48 ton per dygn om vi kör full fart. Huvudmaskinerna drivs alltså på tjockolja vilket också två av tre hjälpkärror gör. Den sista kärran körs på diesel. Nu när vi kommer fram till Engelska kanalen passerar vi också gränsen för var man måste skifta från högsvavlig olja till lågsvavlig olja.

Det mesta, för att inte säga allt, nere i maskin är kopplat till ett datastyrnings-system som håller reda alla möjliga, och omöjliga, värden och parameterar. Gänget nere i maskin består av vår svenske TC (Teknisk chef) som är ansvarig för det tekniska här ombord och flippinsk 1:e FI (Fartygsingenjör), 2:e FI samt motorman. Alla jobbar dagman där nere och de två fartygsingenjörerna turas sedan om att ha jour varannan natt. Kommer det då några larm så ljuder dessa i respektive hytt och måste sedan kvitteras nere i maskin.

Maskinkontrollrummet
Foto: Pontus Jönsson
Det var en kortfattad beskrivning av en mycket komplex avdelning och jag reserverar mig för eventuella felaktigheter eftersom detta inte är "my area of expertise" så att säga. En liten blänkare om byssan ligger också i pipen.

2 kommentarer:

  1. Det vore väl något att slänga i "farfars" gamla träeka? *S*
    Skämt åsido, rätt imponerande maskiner.

    Hälsningar/ Thomas

    SvaraRadera
  2. Pontus, du har fått en såkallad "award" av mig. Utmärkelsen innebär att du ska svara på sex frågor. Läs mitt senaste blogginlägg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/2011/09/en-hedersam-utmarkelse.html

    SvaraRadera