19 januari 2012

Ballast och kolsyra

Appropå ingenting så är det nu nymålat i lastrummet. Fräscht!
Foto: Pontus Jönsson

GULF OF MAINE, YELLOW ZONE
2012-01-19 kl 18:00 svensk tid (12:00 lokal tid)



Eftersom vi har lagt om rotationen så att vi går till Norfolk innan Portland så uppstår lite nya frågeställningar vad gäller byte av ballastvatten på vår väg från Portland upp till Corner Brook. Detta eftersom man inte (utan att ta stora omvägar) passerar över djup större än 1 000 meter som kanadensiska myndigheter vill att vi ska eftersträva. Så efter kontakt med myndigheter fick jag klart för mig att det som kallades för "Yellow Zone" i Gulf of Maine var okej för vattenbyte så länge djupet översteg 100 meter. Så slutklämmen på ballastvattenbyteskarusellen gjordes under förmiddagens vakt vid passage genom ovan nämnda gula zon.

Efter lunchen ljöd generalalarmet och fartygets besättning begav sig ivrigt till livbåten, via förrådet för överlevnadsdräkter. Efter att jag räknat in samtliga kunde vi embarkera fritt fall-livbåten och gå igenom sjösättingsprocedurer och annat matnyttigt. Därefter samlades vi i CO2-rummet ute på däck där den stora lågtryckstanken för brandsläckning i maskinrum och lastrum finns. Fartygets tekniske chef, tillika brandchef, förevisade utlösningsmekanismen samt gick igenom ytterligare utrymmen som skyddas av fast kolsyresläckningssystem. Sist men inte minst förevisades hur nödgeneratorn startas i händelse av totalt dött skepp. Det involverar en hel del pumpning med handpump för att få erforderligt starttryck. Manövern lyckades och eftermiddagens övningar avslutades.

För att bara kort nämna det som är på allas läppar i den här branschen (och media överlag) så tänkte jag bara meddela att Costa Concordias grundstötning inte har gått oss obemärkt förbi. Jag läser alla artiklar på nätet och vi pratar en hel del om det kring middagsbordet. Jag skulle tro att Il Comandante Schettino inte mår speciellt bra just nu, och om så bara hälften av det som skrivs i tidningarna är sant så har han uppvisat synnerligen dåligt omdöme. Det finns mycket som kan gå åt skogen på ett sånt fartyg ändå utan att man utmanar ödet på det vis han tycks ha gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar