02 september 2012

En första rapport från Langkawi

Utsikt från kajen i Langkawi

STAR CRUISES TERMINAL, PORTO MALAI, LANGKAWI
2012-09-02, kl 15:00 svensk tid


Så bryts härmed tystnaden från Fjärran Östern. Jag kan kanske inte lova att kunna upprätthålla min sedvanliga uppdateringsfrekvens på varannan dag så här i början. Här finns miljoner och en saker att göra och speciellt för mig som ny i båten och ny i bolaget. Så dessa första dagarna har ramlat på i ett hejdundrandes tempo och så kommer det säkerligen att fortsätta. Jag ska försöka hålla er uppdaterade så gott jag hinner. Datorn med vår internetuppkoppling är ganska väl utnyttjad också vilket såklart inte underlättar bloggandet.

Påmönstringsresan gick i alla fall bra och SL hade kommit ihåg att tanka sin buss mellan Bålsta och Arlanda den här gången vilket sörjde för en tidtabellsenlig ankomst till Terminal 5 i torsdags kväll. Däremot uppstod en annan fadäs på temat bränsle i samband med Finnair-flighen från Helsinki till Singapore. Vi kunde inte komma iväg på utsatt tid eftersom tankbilen som skulle tanka planet hade för lite bränsle med sig. Så en ny bil fick komma och innan detta var kopplat, tankat och klart så hade tiden dragit iväg. Vi kunde dock landa i Singapore blott en kvart försenade.

Cenang Beach
Sista biten till Langkawi gick utmärkt och när vi gick in för landning på ön såg jag min nya arbetsplats ligga för ankar en bit ut och därmed var det ett hotellrum bokat åt mig för natten. Agenten kom och hämtade mig på lördagsmorgonen och först åkte vi till Immigrations och nu hade även avmönstrande Chief Engineer anslutit och vi släppte av honom på flygplatsen. Det uppstod sen lite dötid innan speed-båten tog med mig ut till SUPERSTAR GEMINI på redden så den tillbringade jag längs turiststråket närmast Cenang Beach. Jag skrev ju att fartyget hette NORWEGIAN DREAM men detta var bara till den 27 augusti då hon bytte namn för att implementeras i Star Cruises övriga nomenklatur.

Min närmaste chef, Staff Captain, har introducerat mig i First Officerns åtaganden vilka påminner en hel del om det som låg på mig som överstyrman i Fighter. Den stora skillnaden är bara att här har jag oändligt mycket mer personal till mitt förfogande för fartygets underhåll. Det är ju dock en större båt och just nu i uppstarts-skedet så krävs alla händer vi kan få. Sakta men säkert bemannas fartyget upp för att kunna gå på varv och sen sättas i trafik i slutet på året. I lördags kväll, på lågvattnet, gick vi till kaj igen eftersom kajplatsen var ledig igen.

Det här var lite kort om vad jag pysslat med men var så säkra på att det kommer nya alster i sinom tid. I morgon väntar medicinsk undersökning bland annat.

6 kommentarer:

  1. Det känns precis som om ett ett litet sting av avundsjuka och längtan ut i världen drabbar en gammal man när man läser, Pontus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det är inte utan att man har världens bästa jobb :)

      Radera
  2. Grattis till det nya jobbet,blir nog olika det gamla,var själv ett par år i kryssningstrafiken,man får lära sej att vara tyst i början,med tanke på alla manualer od Lycka till/Manilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, ja visst är det ett helt annat arbetssätt. Ska bli spännande när vi kommer igång med kryssningarna också efter renoveringen.

      Radera
  3. Jo du nu är lasten varken tyst eller surrad men lycka till med det nya jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej knappast, har fått en mjukstart nu i och med att det inte är några passagerare ombord till att börja med.

      Radera