04 oktober 2012

Första rapporten från varvet

Fartyg av äldre snitt i Malacca Strait

KAJ 23-SEMBAWANG SHIPYARD, SINGAPORE
2012-10-04, kl 16:30 svensk tid


En intressant sjöresa är till ända och det var en mycket givande sista vakt i Singapore Strait med en hel del trafik. Lots för Sembawang tog vi vid 08-tiden igår morse och vid lunch var vi vid kaj. Originalplanen var att ett annat kryssningsfartyg vid namn HENNA skulle förtöjas på vår utsida men så blev icke fallet och vi ligger nu väl förtöjda här vid kaj 23 med styrbords sida till.

Fiskebåt i Fjärran Östern
Det var en en hel del spännande flytetyg som siktades på väg hit och några av dem finns avbildade i dagens inlägg. Fiskebåtar finns överallt, så också här i Asien, ett exempel på ett sådant står också att finna här till höger. Det är inte alltid lätt att se dessa gynnare, speciellt eftersom de inte alltid har någon belysning överhuvudtaget och huruvida det verkligen är någon vaken ombord kan man stillsamt undra. Man får trots allt ge fiskarna uppe i mina tidigare farvatten beröm för att de oftast är väl upplysta åtminstone, även om de precis som sina kollegor i Östern gärna befinner sig mitt i vägen...ständigt!

I morse hade vi första varvsmötet och jobben börjar så sakteliga att dras igång. Fuktigt och varmt här i Singapore och i morse hade vi en rejäl regnskur, dagens enda, och enligt utsago hör detta till vanligheterna här. Närmast stora projekt är målning av skorstenen så att bolagstillhörigheten syns klart och tydligt. En stor mängd sopor genereras dagligen också, inte minst från de områden där man redan börjat riva ut en del inredning, så sophanteringen kommer att ha hög prioritet framöver.

Har också fått en ny dator till kontoret vilket gör livet lite lättare eftersom jag nu faktiskt kan göra flera saker samtidigt utan att datorn storknar. En stor fördel! Verkar också som att jag i hytten har god täckning på nätet från Malaysiska sidan vilket innebär att jag försöker få tag på en topup för mitt internet jag köpte i Langkawi. Förhoppningsvis blir det fart på det inom kort.

4 kommentarer:

  1. Hur känns det att komma från ett lastfartyg till ett kryssningsfartyg kommer du ha kontakt med passagerarna ??

    Kenbja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge känns det jättebra, det är klart att det är lite skillnad på arbetssätt, storlek på besättning och sådant som gör att det känns lite annorlunda också. Viss kontakt kommer jag säkert ha med passagerarna men framför allt är jag här för att köra båten och ser till att den bli underhållen.

      Radera
  2. Verkar som du trivs som fisken i vattnet =)
    Mvh Kubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå jag kan inte klaga på något vis. Är ett trevligt miljöombyte! Hur står det till på Wooden då?

      Radera