27 oktober 2012

Normandy (ex Prinsessan Birgitta)

NORMANDY redo för avgång mot Indien

KAJPLATS 23-SEMBAWANG SHIPYARD, SINGAPORE
2012-10-27, kl 15:50 svensk tid


En rostig dam
Det har varit mycket snack om NORMANDY nu sen vi kom till Sembawang men jag känner jag ändå måste skriva ett par rader igen eftersom vi nu fick chansen att gå ombord i detta spökskepp som lämnats åt sitt öde här i Singapore. Nu kanske vi blev de sista som besökte henne innan hon på onsdag bogseras till Indien för sista vilan. Ett svenskbygge som vinkas adjö av svenska sjömän i Fjärran Östern. Ett stycke svensk sjöfartshistoria.

Babords bryggvinge

Den 149 meter långa färjan sjösattes i Göteborg maj 1981 men levererades inte förrän 1982 och har nu spenderat de sista fyra åren legat till kaj här på varvet. Grundtanken var att bygga om henne till bostads- och reparationsfartyg till Offshore-branschen men efter ett par ägarbyten och tillhörande konkurser har nu sålts till den slutgiltiga ägaren som tar henne tills skroten. Den senaste månaden har det arbetats med arrangemangen för att få henne i skick att bogseras mot sin upphuggningsplats. Vi guidades runt av den skotte som nu ansvarar för hennes sista dagar.

Det är ingen vacker syn när vi går ombord, rostiga däck och trasiga fönster döljer en förfallen insida med översvämningar, mögel och växter som tagit över den tidigare Molly Malone's lounge i aktern. Vi började med att ta oss genom besättningsutrymmena upp till kommandobryggan som ändå var i ganska gott skick. Naturligtvis inte den senaste tekniken men en bra lösning och gediget byggd. Allan som visade oss runt berömde det gedigna bygget och flikade in att om båten byggts i Kina hade den förmodligen inte flutit överhuvudtaget vid det här laget.

Det växer visst blommor inomhus...
Vi tog oss sen ner mot de publika utrymmen som utgjordes av restauranger, barer och shoppingområden. Rundturen avslutades på bildäck via en sväng om förtöjnings-stationerna. På förkant av bygget hänger ännu varvsplåten med Götaverken Arendals inskription och fartyget med varvsnummer 909 sjunger nu på sista versen.

...och svamp.
Bogserbåten som ska stå för transporten anländer till Singapore i morgon och efter besiktning ska koppling ske och om allt går som det är tänkt lämnar hon Sembawang på onsdag klockan 10:00 lokal tid. Vem vet då kanske vi står och vinkar på kajen.

Riktigt häftigt att få chansen att gå ombord i detta övergivna fartyg och kanske vara en av de sista som trampat hennes 30-åriga däck.

En passagerarhytt lämnad vind för våg
Sugen på mat någon?
Översvämning
Det växer gott i flottkranarna också
Ett Arendalsbygge tackar för sig

11 kommentarer:

  1. Ångrar lite att jag inte tog mod till mig och gick över till Casino Express (ex.Fennia) i Vasa 2007 när hon hade sålts. Indierna ombord på henne stod på rad och tittade på mig när jag lade rampen på RG 1 - tänkte flera gånger fråga om jag får komma på besök, men det blev som sagt aldrig av. Skulle varit trevligt att få ta adjö på liknande sätt som ni gjort med Normandy. Men, man har ju minnena i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fennia hade varit häftig att se ja, är alltid intressant med gamla fartyg, speciellt om de har någon sorts svensk anknytning.

      Radera
  2. Tack för ett fint reportage. Kanske är det en tillfällighet att det ligger ett annat svenskbygge akter om henne på den första bilden. Låt oss hoppas att inte även hongår samma öde till mötes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Henna är byggd på Kockums, där hade den italienske avmönstrande skepparen lovat att putsa upp skylten med Gripen på och det löftet höll han. Den såg bra ut :)

      Radera
  3. Tack för ett trevligt reportage! Synd att detta kvalitetsbygge och Ikon inte fick en bättre sista tid. Kockumsbygget före detta Jubilee byggd för carnival Cruises akter om Normandy byggs om till casinobåt för den kinesiska marknaden och bemannas av Star Cruises. Är en del Svenskar ombord på henne oxå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer bra det, en del svenskar även på Henna. Vi var över och käkade lunch där och hälsade på vår kollegor. Så vi har varit riktigt flitiga på fartygsbesöksfronten faktiskt.

      Radera
  4. Ett bevis på att Stena Line även ute på Storbritannien och Irland tar bättre hand om färjorna än vad irish ferries och de andra gör...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det jag sett av bilder från systern ser det ju betydligt bättre ut

      Radera
  5. Usch vidrigt att det fortfarande är tillåtet för rederierna att frakta sina uttjänta fartyg till platser som tex Alang i Indien.
    Detdär snacket om miljötänkande är nog bara snack, iaf när det handlar om skrotning av fartyg.

    Hälsn. Tom Andersen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inga mönsterarbetsplatser de där upphuggnings-stränderna. Det har enligt uppgift blivit bättre men än är det långt kvar till en god standard med våra mått mätt.

      Radera
  6. Hi Pontus, Thanks for the report and photos. I worked on the MV Normandy from 2001 to 2003, and can safely say that it did not look like that when i worked on it. It was never in the best condition, but it was an old ship that had worked in rough conditions for most of its life. The ship had after leaving Ireland (Irish Ferries hands) in 2006 travelled to Algeria, where it worked for at least 1 year, before travelling to Singapore. I reckon the years from 2006 to 2012 were not kind to her. Sadly, today i just seen some photos of the Normandy sitting on the beach in Alang. It makes me very sad to see her there. I loved my time on that ship, and it was where i was happiest.

    SvaraRadera