06 november 2012

På Västmanländsk mark igen

MEGASTAR ARIES assisterad av bogserbåtar
Hemma igen! Alltid lika skönt att komma hem oavsett hur mycket man än trivs ombord. För det har jag gjort denna första törn på nya jobbet, trivts alltså, fantastiskt trevliga kollegor och spännande arbetsuppgifter. Det har varit långa dagar och mycket jobb men när jag kommer tillbaka under andra halvan av december ska fartyget mer eller mindre vara färdigt för provtur.

Det var många olika besked vad gällde vår indockning och till slut blev det beslutat att docka in under morgonen på min avmönstringsdag (i lördags alltså). På grund av att det fartyg som skulle docka ut läckte in vatten fick hon torrsättas igen och vi fick vänta. Nytt bud var på eftermiddagen samma dag och nu började det bli lite osäkert om jag skulle hinna vara med under indockningen så upphämtning beställdes till en timma innan beräknad avgång från kaj 23. Lika bra att vara på den säkra sidan även om det innebar otaliga timmar på flygplatsen i väntan på att Lufthansas flight LH779 skulle lyfta mot Frankfurt.

Innan jag mönstrade av fick jag se MEGASTAR ARIES ankomma Sembawang för ombyggnad och restaurering. Börjar bli tätt med fartyg som har Star Cruises-anknytning vid varvet nu.

Airbus A380-800 var en trevlig bekantskap, allra häftigast sedd utifrån eftersom insidan såg ut som vilken annan långflygare som helst. Kabinen kändes ganska luftig och rymlig men avstånd mellan säten och sittkomforten var av samma standard som har vant sig vid under dessa år över Atlanten.

Det är mycket folk som kommer på samma gång när ett par stora maskiner landar samtidigt i Frankfurt och köerna till säkerhetskontroll och gränsbevakning var oändligt långa. Så tiden räckte inte till för att jag skulle hinna fram till Stockholmsplanets avgång i tid. Istället fick jag dagens sista plats mot Stockholm på en SAS-flight några timmar senare. Tur det annars hade jag blivit kvar till måndag, det var mycket resenärer i farten i denna tyska hub som sagt.

7 kommentarer:

  1. Hi! I enjoy reading your blog - your updates from the shipyard are much appreciated! Just curious, what's the MegaStar Aries doing at the shipyard?

    SvaraRadera
  2. Och en annan får nöja sig mer Rosella toll Mariehamn och herrskapet Haddock

    Mässkalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som en höjdare! Hälsa

      Radera
  3. Du skulle varit med när vi hämtade henne på Sicilien.. (Italy). Jag hämtade både Aurora I och II som de hette innan SC tog över dessa. Båtarna var skitfina innan man rev den fina utvändiga akterbaren och byggde Casino. Vi fick döpa om båten innan vi kom till Gibraltar och jag fick hänga på utsidan i farten och måla dit det nya namnet. Detta var -94..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en spännande tripp! Det är som du säger synd att fina barer och utrymmen får ge vika för kasinot men det är ju till syven och sist det vi tjänar pengar på i det här rederiet så det är ju inte så konstigt :) På Norwegian Dream hade vi en riktigt härlig sportbar i aktern med en fantastisk utsikt också men även den fick ge plats åt det insynsskyddade kasinot ;)

      Radera
    2. Ja, så är det ju. Även på Aries (ex. Europa - Hapag Lloyd). tog man bort en härlig crewpool längst ner i båten med tillhörande gym. Jag var ombord på Seaborn Pride i Hong Kong, där hade besättningen en fin liten jacuzzi längst fram på däck.

      Radera
    3. Trevlig blogg du har.. du är verkligen flitig med att uppdatera. Jag har två bloggar men hinner inte riktigt med att uppdatera som jag hade velat. För mycket annat runtomkring när man driver eget.

      Radera