12 januari 2015

Stilla er nyfikenhet

Livbåt nummer 4 sjösatt och på väg för att fyllas till max

Filippinerna PUERTO PRINCESA CITY, PALAWAN, FILIPPINERNA
2015-01-12, kl 13:00 svensk tid


I föregående inlägg avslutade jag med en "cliff hanger" och har nu hållt er på sträckbänken längre än jag hade tänkt. Det har varit full rulle minst sagt.

Besättningen fick agera passagegare
Övningen som jag aldrig tidigare gjort ombord bestod i att lasta en av fartygets livbåtar men livs levande besättningsmän till dess att full kapacitet uppnåtts. 150 personer närmare bestämt, mig inkluderad. Det här är ett krav från kryssningsrederiernas egna organisation och är en övning som ska genomföras var sjätte månad. Rent praktiskt gick det till så att den ordinarie livbåtsgruppen klargjorde livbåten för att sedan sjösätta och kolla att allt var i sin ordning. När detta var gjort och babords tenderplattform riggats var det dags att skrida till verket. En stund innan hade vi samlat alla livbåtsgrupper, livflottegrupper, Muster Station-grupper, och ledningen för båtdäcken uppe på däck 7. I samlad tropp gick vi ner mot plattformen och bordade livbåten när den låg i sjön. När tallyman räknat till 150 personer i båten så blev det en liten tur för att livbåtskaptenen skulle få känna på hur det är att manövrera en fullastad båt istället för en nästan tom, vilket är fallet under övningar i vanliga fall. Lyckat!

Under helgen låg det andra kryssningsfartyg till kaj i Kota Kinabalu och vi hade förvisats ut på redden. Både lördag och söndag tendrade vi våra passagerare och deras baggage till och från fartyget eftersom det var en highseas-kryssning på lördagen och sedan avgång mot Puerto Princesa på söndagen. Efter ankring ledde jag sjösättningen av båtarna och riggandet av plattformarna så att ingen tid skulle gå förlorad. Fram emot eftermiddagen löste jag av Security Manager inne på landsidan, Jesselton Point, och övervakade lastningen av de nya passagerarna. 4 tenderbåtar i skytteltrafik och totalt 3000 transporterade personer blev facit under de två dagarna. Ett annat bevis på lång tid på kajen i land står den svidande solbrännan för. Att man aldrig lär sig!

Kristine gör sig redo
Idag var det efter ankomst dags för ännu en övning. Den här gången dags att aktivera teamet som ska plocka upp eventuella personer som fallit överbord. Rescuebåten sjösattes med MOB-teamet samt vår ISM-sekreterare Kristine iförd överlevnadsdräkt. Kristines uppgift var att när läget bedömdes säkert glida över kanten på Rescuebåten och positionera sig i vattnet. Väl på plats kunde gänget i båten göra en lov och sedan komma tillbaka för att plocka upp henne. Så i det här fallet var det ju inte riktigt MOB (Man Over Board) utan WOB (Woman Over Board).

Snart är hon "räddad" ur vattnet
Detta lär bli det sista inlägget från SuperStar Aquarius och efter en kort ledighet på 3 veckor mönstrar jag ombord i Star Pisces den 5 februari. Hong Kong blir hemmahamnen framöver.

2 kommentarer:

  1. Hej Pontus jag heter Sören Wrigell och följer dig på bloggen för jag är mycket intresserad av fartyg. Min son Magnus har tipsat mig om din blogg. Vi var i Hong Kong i ovederhäftig och såg då den gamla Siljan båten som du nu ska börja att jobba på. Just nu ligger den i torrdocka sa Magnus som bor i Dongguan i Kina inte långt från Hong Kong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sören!
      Kul att du gillar bloggen och att den underhåller ditt fartygsintresse. Spännande att ni också varit i Hong Kong och sett Star Pisces på närmare håll.
      Mycket riktigt ligger hon just nu på HUD-varvet för att bli lite ompysslad så som sig bör med jämna mellanrum. Om några dagar så lämnar hon dock varvet och går i trafik igen.
      Ha det gott!

      Radera