01 februari 2015

Min tid som färjenörd

M/S KALYPSO, VIKING LINE
Jag vet att det senaste inlägget indikerade att det var ledighetens sista inlägg. Så blev inte fallet för här kommer ett till.

Det som fick mig att ändra mig var att jag hittade lite bilder på Viking Lines M/S KALYPSO, alltså nuvarande STAR PISCES tillika fartyget jag snart ska mönstra på. Det i sin tur fick mig att tänka tillbaka på min ungdom och min tid som färjenörd.

Faktum är att redan i högstadiet hade jag klart för mig att jag ville bli sjökapten. Passagerarfärjor var mitt största intresse och på den tiden var det inte bara att ta upp mobilen och googla fram all info om fartygen utan jag ringde ofta runt till de olika rederierna och beställde allt vad de hade att uppbringa i form av informationsmaterial. Någon dator hade vi inte hemma utan jag gjorde ofta besök hos mormor Ingrid på Stadskansliet i Köping där de hade ordbehandlare utrustade med ordbehandlingsprogrammet AS400, ett DOS-baserat program som inte var speciellt användarvänligt alls. Jag sammanställde listor med alla de passagerarfartyg jag kände till där jag också angav dess längd, bredd, byggår och passagerarkapacitet. Jag till och med samlade ihop egna pengar för att beställa prenumeration på Svensk Sjöfarts Tidning. Intresset bara växte och växte.

I min familj har vi alltid kryssat med Finlandsfärjorna och de gånger jag åkte med frågade jag ofta om jag fick besöka kommandobryggan. Jag fick alltid ett nekande svar och bestämde mig för att skriva till både Viking och Silja för att försöka få någon form att intyg som jag kunde visa upp nästa gång jag skulle ut och åka. Jag fick faktiskt svar från båda rederierna. Från Viking Line fick jag brev från Boris Ekman, dåvarande Marknadschef men senare vice VD, som skrev ett brev där han rekommenderade att jag skulle få besöka bryggan om det fanns ett passligt tillfälle. Med det intygets hjälp fick jag besöka bryggan på MARIELLA på resa från Stockholm till Helsingfors. Jag fick också svar från dåvarande befälhavaren på SILJA SYMPHONY, Sven Hartzell, som bjöd in mig till bryggan på hans fartyg om jag reste med dem. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att utnyttja den inbjudan innan han slutade i Silja.

Under min tid på gymnasiet var Internet i sin linda och vi fick ofta låna datorsalen på Ullvigymnasiet. I den legendariska webläsaren Netscape skapade jag min första hemsida som jag sedan byggde vidare och under namnet "Pontus Rederisida" redovisades bilder och fakta om allehanda passagerarfartyg i allmänhet men Finlandsfärjorna i synnerhet. Listorna nämnda ovan hölls fortfarande uppdaterade hos mormor Ingrid innan vi fick vår första dator hemma, en Pentium 75. Det var under gymnasietiden som jag också ringde personalavdelningen på Silja Line och frågade om jag fick göra frivillig praktik ombord i något av deras fartyg under ett höstlov. Gissa om jag blev glad när jag fick ett ja och klev ombord i SILJA SCANDINAVIA den 20 oktober 1996 för en veckas spännande praktik ombord. Det var också tack vare den praktiken jag fick tillfälle att göra fältstudie till mitt specialarbete på gymnasiet. Ämnet var "Säkerheten på färjornas bildäck" vilket var en het potatis i ESTONIAS kölvatten. Besättningen på SILJA SCANDINAVIA hade flyttat till SILJA FESTIVAL och jag fick tillfälle att åka med några resor för att ta bilder och ställa frågor som låg till grund för mitt arbete.

Vad jag egentligen ville komma till med det här inlägget är att för sisådär 23 år sedan hade jag kunnat gett vad som helst för att få komma upp på bryggan ombord i Viking Lines KALYPSO. Hon och systern ATHENA var lite av mina favoriter och det var såklart trist att de båda i och med Rederi AB Slites konkurs lämnade de svenska farvattnen under 90-talet. Inte kunde jag väl ana då att jag nu inom en vecka ska mönstra ombord i ett av dessa fartyg, om än under annat namn, och till och med få sätta mig i en av stolarna på kommandobryggan och få köra henne. Det är inte utan att färjenörden inom mig kommer fram igen!
STAR PISCES, STAR CRUISES


6 kommentarer:

  1. Jag var matros på Kalypso och vi hämtade henne på varvet som ny. Kunde båten som min egen handske och vickade även båtsman på sommrarna. Lycka till ombord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Adam. Hoppas vi ses nån mer gång i framtiden!

      Radera
  2. Lite kuriosa, AS-400 används fortfarande på vikinglines finska båtar för att registrera arbetstid, säkerhetsövningar och för att sammanställa crew musterlist(alarmlistan). Lycka till på nya båten./Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Tommy! Det var intressant att det gamla systemet lever kvar ännu :D

      Radera
  3. Oj oj, vad kul!

    Atena och Kalypso är mina gamla Vikingfavoriter. Min morbror som jobbade på Kalypso vid konkursen flyttade med och fortsatta några år på de nya vattnen.

    Du får posta nån bild på bryggan sen :)

    Lycka till!

    Robert L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert!
      Det ska jag absolut göra. :)

      Radera