25 juni 2015

Sjömannens Dag 2015 #CareerAtSea

ALIDA GORTHON i Port of Spain, min första båt som styrman

Hong Kong OCEAN TERMINAL, SOUTH SIDE, HONG KONG
2015-06-25, kl 11:25 svensk tid


Idag uppmärksammas "The Day of the Seafarer" eller Sjömannens Dag kan vi väl kalla det på svenska. IMO väljer också varje år ut ett tema för året och i år har lotten fallit på temat "En karriär till sjöss" #CareerAtSea för att uppmuntra unga världsmedborgare att slå sig in på sjöfartsbanan. Man har också klippt ihop en käck film, som kan ses nedan, som ska belysa temat. Även om jag kan ha vissa anmärkningar på säkerhets- och hygienaspekten i vissa delar av filmen. Jag dock ta tillfället i akt att ge en kort resumé av mitt liv till sjöss så här långt.

Pappersrullar var det som gällde innan pax
Intresset väcktes tidigt och som jag beskrivit i tidigare inlägg så var det passagerarfärjor som var den stora kärleken när jag var yngre. Så 1998 när jag tog studenten från Ullvigymnasiet i Köping så blev jag intagen till det 4-åriga Sjökaptensprogrammet i både Kalmar och Göteborg. Jag valde att tacka ja till skolan i Kalmar och i samma veva begära uppskov för Militärtjänsgöring. Jag hade fått en plats som isbrytarmatros på Isbrytaren Oden och den ville jag inte ge upp, så själva skolstarten sköts upp till hösten 2000. Det var inte mycket is den vintern jag gjorde lumpen men det var en kul tid som jag verkligen uppskattar att jag fick vara med om.

Under skoltiden gjordes praktik på Donsötanks MADZY, Gorthons CORNER BROOK, Donsö Bunkerservices OMEGA AF DONSÖ och Ahlmarks SKAGERN. Varierande typer av fartyg, en stor bredd i traderna och lasterna samt goda handledare gjorde ombordpraktikerna mycket givande och inspirerande. Vid det här laget hade jag övergett passagerarfartygsdrömmarna och kunde inte se nått roligare att göra än att köra papper. Det var också i Gorthon Lines jag fick mick första styrmansjobb efter examen 2004.

FIGHTER på Simris redd
Jag seglade 2:e styrman i ALIDA GORTHON och körde newsprint på US East Coast, till Karibien och över Atlanten till Europa. Vi lastade också kolanoder i Louisiana för Baie Comeau i Canada. Jag var kvar där tills hon flaggades ut 2006 och blev förflyttad till FINNPINE som numera ingick i koncernen som bildats genom att Gorthon och B&N slogs ihop och blev Transatlantic. Efter några törnar på FINNPINE blev jag uppmönstrad till Överstyrman i systerfartyget FINNFIGHTER våren 2007. De båtarna gick i slinga från Östersjön till Zeebrugge för lossning i Philadelphia. Därifrån vidare upp till St Lawrence och Newfoundland för lastning tillbaka till Europa och flera lossningshamnar på kontinenten innan avmönstring igen när Sverige passerades.

TRANSFIGHTER i Canada
FINNFIGHTER blev senare omdöpt till TRANSFIGHTER och trafikflödet lades om till lastning i enbart Lübeck och Zeebrugge innan Philadelphia men däremot samma lastningshamnar i Canada och lossning på kontinenten. På slutet övergick detta till att bli samma trafik som jag en gång startade i med ALIDA, lastning i Corner Brook och lossning på US East Coast. Jag hade förmånen att få segla skeppare i drygt två veckor på den traden när ordinarie befälhavare hastigt insjuknade. När sedan rederiet började flagga ut igen och TRANSFIGHTER skulle lämna den svenska fanan så varslades jag om uppsägning sommaren 2012.

GEMINI i Patong Bay
Det var då jag fick tipset om att Star Cruises sökte folk och fick ett erbjudande från dem om att åka ner till Halmstad för psykologisk utvärdering. På hemvägen från Halmstad ringde telefonen och jag blev anställd. Först var det tänkt en 2:e styrmanstjänst men istället åkte jag direkt till Langkawi och mönstrade på SUPERSTAR GEMINI som 1:e styrman. Hon skulle tas ur sin malpåse och rustas upp för miljoner på Sembawang Shipyard innan trafik. På GEMINI träffade jag min kära Desiree och vi båda blev sedan förflyttade till systern SUPERSTAR AQUARIUS i och med min uppmönstring till Safety Manager. När sedan omorgansiation skedde blev jag återigen förflyttad till STAR PISCES där jag sitter idag, i Hong Kong, och skriver detta inlägg efter att just avslutat ännu en General Drill som Safety Manager.

Jag ångrar inte en dag att jag gick till sjöss. Det var min dröm som sen blev min verklighet och som nu är min vardag. Ett oerhört varierande yrke och ingen dag är den andra lik. Skiftande miljöer, växlande arbetsuppgifter, fantastiska skeppskamrater och minnen för livet är vad mitt karriärsval har gett mig. Däremed inte sagt att det är det bästa valet att göra om man skulle välja karriär idag, arbetsmarknaden för nyutexaminerat befäl är inte den bästa. Speciellt inte om man vill segla svenskflaggat. Fast visst finns det jobb om man breddar horisonten, det är en väldigt internationell bransch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar