01 november 2015

En bygd som kretsar kring varvet

Första megablocket till nybygge S.711 tar form.
Källa: Meyer Werft web-cam
Likt många mindre orter hemma i Sverige där en stor arbetsgivare föder större delen av befolkningen så är det Meyer Werft som är tongivande här i Papenburg. Varvet i sig är arbetsgivare till dryga 3 000 personer men anlitar en stor mängd underleverantörer och företag i byggandet av de 2 fartyg man levererar varje år. Så man kan räkna med att ungefär 10 000 personer är direkt eller indirekt sysselsatta vid varvet. En tredjedel av Papenburgs befolkning.

Jag tog en rejäl promenad idag, vädret var gott och solen sken när jag lämnade lägenheten, och jag tänkte försöka ta några bra bilder. Bland annat tänkte jag ta kort på varvet sett från slussområdet men när jag kom så långt så hade solen fått kapitulera för dimman och jag såg inte mycket alls. Så ni får hålla godo med ännu en bild från varvets webbkamera istället.

Som jag nämnde i inledningen så levererar man för stunden 2 stora kryssningsfartyg per år från Meyer Werft, ett på våren och ett på hösten. I vår är det dags för Royal Caribbeans OVATION OF THE SEAS och till hösten dags för vårat nybygge S.711 att överlämnas till oss. För att möjliggöra en sådan hög takt ställs så klart höga krav på underleverantörerna och några av de företag i Papenburg som är mycket starkt knutna till varvet är ND Coatings och EMS PreCab. Under min promenad idag passerade jag båda dessa fabriker.

ND-Coatings lokaler i Papenburg
ND Coatings sköter all målning, blästring och dylikt. Fartygen byggs i mindre bitar/sektioner som vi kallar block och vartefter blocken byggs i hallarna i Papenburg eller levereras från andra håll i norra Europa så sker kontinuerligt bearbetning och målning. Som man kan se på bilden från bygghall 6 i inledningen på inlägget så är stora delar av vårt första megablock (flera block som redan satts ihop till en stor skrovsektion) redan vitt på utsidan.

Hos EMS PreCab byggs hytter på
löpande band
EMS PreCab besökte jag tidigare i veckan och det är dem som levererar majoriteten av hytterna ombord. Man bygger hytter enligt löpande band-principen inne i deras lokaler och sätter sedan ihop hytterna i stora sektioner som helt sonika körs in och installeras i fartyget via hål i fartygssidan. Detta sker dock lite senare i processen men redan nu så har ett antal hytter ur olika kategorier byggts upp för visning och vi var där och tittade på bland annat besättningshytter av olika storlekar samt några varianter av passagerarhytter. På ett ställe var en del av en korridor uppbyggd så att man kunde få en uppfattning om helheten också. Riktigt häftigt faktiskt. Själva produktionen/monteringen har jag inte haft möjlighet att se personligen än men hoppas att det kommer att ges tillfälle någon gång under min tid här.

I onsdags var Desiree på ambassaden i Manila för intervju och den avlöpte väl tyckte hon. Så nu väntar vi på beslut och att hon får tillbaka sitt pass med ett Schengen-visum i. Vi hoppas såklart att det sker så snart som möjligt!

1 kommentar:

  1. Hej Pontus, Hoppas Dess får sitt visum snart.. här är det dags för ankomst i Naha, port side alongside Gw 7 ;-)
    Ha det gott,
    Adam :-)

    SvaraRadera