15 februari 2016

Flight spotting på EHAM

Hittade ett bra ställe längs bana 24
Att fartyg är ett av mina stora intressen har ni säkert förstått. Ett annat av mina intressen har också genom åren fått lite bloggutrymme här på pontos.se. Flight spotting. Flygplan fascinerar mig väldigt och det är onekligen häftigt att emellanåt stå nära en start- eller landingsbana och skåda dessa plåtfåglar i sitt rätta habitat. Normalt sett har detta skett under ledigheterna från sjön och genom att jag tagit mig till Stockholm-Arlanda där jag också genom åren lärt mig att hitta en del bra ställen att stå på för att få bra bilder och för att få en bra vy över starter och landningar.

En KLM-jumbo lyfter från 24:an
När jag nu genom jobbet i Papenburg har en helt annan närhet till en av Europas storflygplatser, Amsterdam-Schiphol (EHAM), så måste man självklart utnyttja denna möjlighet. Desiree blev tvungen att åka hem till Filippinerna för att ansöka om rätt typ av visum för att kunna komma tillbaka hit på längre tid. Det ska vara fullt möjligt i och med att vi också numera är äkta makar. Så i söndags för lite över en vecka sedan var det dags att ta farväl av henne för en tid och flyget mot Doha för vidare transport till Manila avgick från just Schiphol.

En jumbo-jumbo: Airbus A380
Så i förväg hade jag gjort lite research och hittat bra hemsidor med olika spotting-punkter utmärkta och med tanke på att det blåst syd-sydostliga vindar en längre tid så var starter på bana 24 och bana 18L de mest troliga. Jag hade studerat hur användandet av banorna gjorts under tidigare dagar och upptäckte tidigt att det oftast var starter på bana 24 men just runt den tid som Desiree skulle lyfta så var det alltid två startbanor i operation, både 24 och 18L. Det gjorde såklart att jag blev lite tveksam till var jag skulle stå och eftersom jag inte hade tillgång till radiotrafiken så fick jag helt enkelt gå på magkänsla.

Jag hittade fram till en bra punkt längs bana 24 och där var jag inte ensam, mycket folk som skådade flyg en ledig söndag. Jag höll ögonen öppna för avgångar på 18L och cirka 15 minuter innan Des skulle lyfta började en del kråkor lyfta från bana 18L också. Jag var tvungen att ta ett beslut om jag skulle stå kvar vid 24:an eller om jag skulle förhala bort till den andra banan. Med tanke på att 18L låg närmare gaten som Qatar-kärran stod parkerad vid så chansade jag och stack bort till 18L. Det visade sig vara ett klokt beslut för där lyfte Qatars Boeing 787 Dreamliner med destination Doha strax efter kl 15 och innan dess fick jag dessutom tillfället att se Emirates Airbus A380 majestätiskt stiga mot skyn från samma bana. Efter det tog jag min Passat och åkte hem till Papenburg igen. Trist att se Desiree lämna men jag hoppas att hon kan vara tillbaka hos mig så snart som möjligt!

Qatars Dreamliner med Desiree ombord lyfter från bana 18L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar