20 mars 2016

Två dagar i Hamburg

Utsikten från Mercure Hotel Hamburg Mitte
En del i byggnadsprocessen är att ägarens representanter ges tillfälle att inspektera och testa den utrustning som ska installeras ombord. Självklart kommer dessa att testas utförligt efter att utrustningen är på plats i fartyget men att få chansen att i ett tidigare stadium upptäckta eventuella fel eller frågetecken är mycket värt.

Själva företeelsen kallas FAT (Factory Acceptance Test) och det var för just en sådan som jag, Pelle och Micke begav oss till Hamburg i onsdags. På ett industriområde nära flygplatsen finns en servermiljö uppbyggd och det mesta som har med fartygets nätverk att göra testas på denna plats. Det system vi skulle syna i fogarna var Tracking-systemet som vi ska använda för mönstring och kontroll av passagerare och besättning under övningar och mot förmodan skarpa lägen. Det är naturligtvis en utmaning att med ett så stort antal människor ombord kunna mönstra och evakuera dessa. Att hela tiden på ett enkelt och lättöverskådligt sätt kunna hålla sig uppdaterad om hur evakueringen fortlöper i realtid är ett mycket viktigt hjälpmedel. Vi tog oss igenom diverse olika scenarier i mindre skala men det ska bli väldigt intressant att få se detta i fullskala ombord sedan. Verkar mycket lovande!

Ett rktigt skrovmål
Hotellet vi bodde på låg relativt centralt så efter ett gott dagsverke checkade vi in och begav oss sen ut på byn för att få i oss en bit mat. Valet föll på Hard Rock Café vid Landungsbrücke vid Elbes norra kant. Man blir sällan besviken på Hard Rock och så heller inte nu. Vi tog oss tillbaka till hotellet några timmar senare med sprängfyllda bukar, för egen del bestod huvudrätten av en fantastiskt god "Pulled Pork". Mums!

Kommande vecka är det reducerad styrka på kontoret eftersom många valt att ta ledigt i samband med stundande påskfirande. Så primärt rycker jag in som färginspektör den här veckan och hjälper Andrew med de inspektioner som kan tänkas dyka upp. Det börjar dessutom bli fler och fler inspektioner på däckssidan så det kommer gå för runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar